Upptäck allemansrätten!

LÄNKAR OCH LÄSTIPS

Upptäck allemansrätten!

Allemansrätten är fantastisk. En unik möjlighet att vara på annans mark utan lov och en förutsättning för att njuta av naturen och utöva de sporter eller det friluftsliv vi älskar. Men för att den ska fungera krävs att vi som är ute i naturen respekterar allemansrättens gränser. Har du koll på vad som gäller när du nöter kilometrar i löparspåret, paddlar kajak på stilla vatten eller gör upp en eld vid vattnet?

Film om allemansrätten för barn
Nu kan du som arbetar med barn och unga använda dig av en kort film i din undervisning. Filmen ger svar på frågor som vad är allemansrätten och vad innehåller den? Filmen är framtagen av Naturhistoriska Riksmuseet i samarbete med Naturvårdsverket.
Film om allemansrätten

Information om allemansrätten hos Håll Sverige Rent

Här hittar du filmer och kan testa dina kunskaper om allemansrätten. Informationen är både för barn, vuxna och på olika språk. Håll Sverige Rent driver på uppdrag av Naturvårdsverket informationskampanjen Var rädd om din arena. Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om allemansrätten och minska nedskräpningen i naturen.

2017-02-03 07:31:21